هشتمین میزگرد جهانشهر ایسنا با موضوع «جنبش دانشجویی، عدالتخواهی و مبارزه با استکبار داخلی» برگزار شد و دبیران تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان همدان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مختلف پرداختند.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، 6 آبان 81 بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به گردهمایی مجموعه‌های متعدد دانشجویی، سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور را عدالت دانستند و تأکید کردند باید هر پدیده ضدعدالت در کشور مورد سوال قرار گیرد.

رهبری در آن پیام مسابقه رفاه میان مسئولان، بی‌اعتنایی به گسترش شکاف طبقاتی در ذهن و عمل، هزینه کردن بیت‌المال در کارهای بدون اولویت و انبوه شدن ثروت در دست کسانی‌که آمادگی دارند آن را برای مقاصد سیاسی هزیه کنند را از جمله مسائل مهم برای عدالتخواهی مورد خطاب قرار دادند.

حالا 16 سال از پیام رهبری به جنبش دانشجویی برای عدالتخواهی می‌گذرد. اینکه چقدر دغدغه جنبش دانشجویی عدالتخواهی بوده است و برای آن چه کارهایی انجام داده‌اند بهانه‌ای شد تا در سالروز پیام عدالتخواهی رهبری، هشتمین میزگرد جهانشهر به آن بپردازد.

جهانشهر که سلسله میزگردهای ایسنا در پیگیری مسائل اساسی استان همدان و نخستین نمونه کرسی‌های آزاداندیشی در سطح رسانه‌های غرب کشور است، در هشتمین برنامه خود «جنبش دانشجویی، عدالتخواهی و مبارزه با استکبار داخلی» را بررسی کرده است.


برای این میزگرد از دبیران تشکل‌های دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی‌سینا، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا، تشکل اسلامی فرهنگ و سیاسی دانشگاه ملایر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌‎سینا و انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه علوم پزشکی همدان دعوت رسمی به عمل آمده بود تا در یک فضای عادلانه به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

نکته قابل تأمل اما عدم حضور دبیران تشکل‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه علوم پزشکی همدان و تشکل اسلامی فرهنگ و سیاسی دانشگاه ملایر با وجود دعوت رسمی بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل گزارش این میزگرد است که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شده است:

 

* هر سه قوه در مبارزه با فساد و عدالتخواهی عملکرد خوبی نداشته‌اند

محمد هاشمی، فعال دانشجویی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در ابتدای این میزگرد با اشاره به فرمایشات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «عدالت همه چیز ماست و منهای آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن ندارد»، اظهار کرد: گفتمان عدالت و عدالتخواهی جزو هویت انقلاب اسلامی است و نخستین و مهمترین آرمان آن شناخته شده و سایر آرمان‌ها نیز ذیل آن بازتعریف می‌‎شود.

وی با تأکید بر اینکه گفتمان عدالتخواهی باید ملاک ارزیابی مسئولان در رده‌های مختلف نظام قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مشروعیت نظام و همه مسئولان، ذیل ارزش عدالتخواهی بازتعریف می‌شود و نخستین وظیفه حکومت جمهوری اسلامی، تحقق عدالت است و اجرای آن بر دو مبنای نظری و عملی است که مبنای نظری آن همان مکتب اسلام است.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در عدالت، اجرای آن است، گفت: اجرای عدالت نیازمند مسئولانی کاملا آگاه و عادل است که نتیجه اجرای آن عزت در دنیا و آخرت است بناباین حاکمیت در جهنم یا بهشت بردن مردم هم مسئولیت دارد.

این فعال دانشجویی افزود: دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده و معتقدیم لازمه پیشرفت همه‌جانبه کشور، عدالت است که اگر به آن عمل نشود موجب تضعیف و رکود در کارآمدی نظام خواهد شد.

وی با تأکید بر مطالبه‌گری فراجناحی و به دور از نگاه ‌های سیاسی، خاطرنشان کرد: هر جریانی که در چارچوب انقلاب اسلامی باشد، قابل نقد و پیگیری است و مجموعه‌های دانشجویی باید از جریانات سیاسی خارج از دانشگاه استقلال داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره مصداق‌های عدالتخواهی و مطالبه‌گری این تشکل دانشجویی تشریح کرد: پیگیری مسأله مدارک تحصیلی مسئولان مثل کردان در دولت قبل و مدرک رئیس جمهور در دولت فعلی، کار رسانه‌ای برای مشکلات کارگران اراک و مازندران، پیگیری کارتن‌خوابی در همدان و جلسه با استاندار همدان برای پیگیری مشکلات مردمی مثل کشاورزی از جمله فعالیت‌های عدالت‌خواهانه تشکل دانشجویی بوده است.

وی با اشاره با فعالیت‌های رسانه ای این تشکل دانشجویی، از ساخت کلیپی با عنوان انتظارات دانشجویان و اساتید از شهردار همدان خبر داد و گفت که در زمان معارفه شهردار جدید، منتشر خواهد شد.

هاشمی با انتقاد از سخنان دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان معتدل درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در دانشگاه بوعلی‌سینا، آنها را متناقض اعلام کرد و یادآور شد: برخی دانشجویان احضار خود به حراست دانشگاه به علت مسائل اخلاقی را در حال گره زدن به مسائل سیاسی هستند.

وی با انتقاد از سخنان مطرح شده درباره پلمب دفاتر انجمن اسلامی دانشجویان در دولت قبل، این سوال را مطرح کرد که این تشکل تا قبل از آن چه فعالیت‌هایی در حوزه عدالتخواهی و مطالبه‌گری داشته است؟

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه سخنانش خود تأکید کرد: پیام رهبری در 6 آبان 81 نشان از جایگاه جنبش دانشجویی در عدالتخواهی در نگاه ایشان است.

وی با اشاره مسأله فساد در حکومت این سوال را مطرح کرد که آیا ساختار مشکل دارد یا اینکه افراد و مسئولان در حکومت دچار فساد شده‌اند؟ گفت: به نظرم هم در برخی ساختارها مثل قوانین دست و پاگیر مشکل وجود دارد و هم زیاده‌خواهی برخی مسئولان که حتی در پشت تریبون مجلس در قضیه فیش‌های حقوقی به جای دفاع از حق مردم، از حق خانوادگی خود دفاع می‌کنند.

این فعال دانشجویی فساد و اشرافی‌گری مسئولن را تنها عامل بی‌اعتمادی مردم به نظام اسلامی دانست و آن را مهمترین عامل تضعیف نظام تلقی کرد.

هاشمی با تأکید بر اینکه هر سه قوه در مبارزه با فساد و عدالتخواهی عملکرد خوب و در خور شأن جمهوری اسلامی نداشته‌اند، افزود: نمونه آن را در سمینار مبارزه با فساد شاهد بودیم که رهبری در پیامشان به این همایش اعلام کردند که «هر چقدر از این سمینارها برگزار شود هیچ فایده‌ای ندارد و در مقام عمل باید وارد شد.»


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در پایان تأکید کرد: اگر مبارزه با استکبار داخلی در مقایسه با استکبار خارجی در اولویت نباشد، در موازی با آن است چرا که استکبار داخلی پایه‌های نظام را مثل موریانه سست می‌کند.

 

* علت تاخیر در کنار زدن استکبار جهانی عوامل استکبار داخلی است

دیگر میهمان میزگرد "جهانشهر" حامد عامری، فعال دانشجویی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی‌سینا بود که در ابتدای سخنانش با تأکید بر اینکه نگاه مجموعه ما این است که شاخص اصلی مشروعیت و پیشرفت انقلاب اسلامی عدالت است، گفت: در برابر هر حکومتی دو سوال از مشروعیت و کارآمدی آن مطرح است که پاسخ مناسب به این دو پرسش، در مفهوم عدالت است.

وی افزود: عدالت یک مفهوم فرادستی و نسبت به سایر ارزش‌ها ارجح‌تر بوده و در جامعه امروز عدالت یک گفتمان است به طوریکه به مطالبه و شعار اصلی مردم تبدیل شده است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه ناعدالتی در دستگاه‌های بالادستی کشور روز به روز در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: برای نمونه می‌توان به دولت قبل اشاره کرد که با شعار عدالت روی کار آمدند که نه تنها به آن پایبند نبودند بلکه امروزه دستگاه‌های پیگیری این مسأله را نیز زیرسوال می‌برند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اینکه معنای گسترش ناعدالتی‌ها به چه معناست، گفت: در پیگیری دغدغه‌های مردم مشاهده می‌کنیم که خیلی توجهی به آن نمی‌‎شود و برخی دستگاه‌های مسئول با دولتی که با رأی مردم و خواسته عمومی روی کار آمده است، همکاری نمی‌کنند و این را ما مصداق ناعدالتی در کشور می‌دانیم.


عامری با بیان اینکه راهکار مقابله با ناعدالتی، آگاهی مردم و افزایش روشنگری است، تأکید کرد: تلاش مجموعه ما این است که به وسیله سخنرانی‌ها، همایش‌ها، انتشار نشریه دانشجویی و برگزاری نشست‌های مختلف این روشنگری در سطح جامعه به ویژه برای دانشجویان داشته و امیدواریم در سال‌های آینده به خواسته مردم توجه بیشتری داشته باشیم و بتوانیم افرادی که مستکبرانه خود را صاحب کشور می‌نامند و به هیچ جا پاسخگو نیستند را مهار کنیم.

وی با بیان اینکه در سطح دانشگاه بوعلی‌سینا عدالت در سطح پایینی قرار دارد، گفت: فشارهایی که بر روی مجموعه‌های اصلاح‌طلب، نشریات و آزادی عمل آنان وجود دارد مصداق بی‌عدالتی در دانشگاه بوعلی‌سینا است اما تشکل‌های اصولگرا فراغ‌بال بیشتری دارند در صورتی‌که دست تشکل اصلاح‌طلب بسته است و همانطور که دیدید در دو هفته اخیر دو برنامه این تشکل، متوقف و لغو شد.

عامری ادامه داد: درباره تشکل‌های اصولگرا کمتر شاهد احضار فعالان دانشجویی از سوی نهادهای نظارتی دانشگاه هستیم اما به‌وفور شاهد بازخواست دانشجویان اصلاح‌طلب هستیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان معتدل حمایت این تشکل از معرفی دکتر منصور غلامی برای وزارت علوم در دولت دوازدهم را نمونه‌ای از مطالبه‌گری بدون توجه به جریانات سیاسی عنوان کرد که حتی برخی آنها را به اصولگرایی متهم کرده‌اند.

این فعال دانشجویی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری، از انتشار نشریه دانشجویی ایام و برگزاری نشست داخلی درون تشکیلاتی با موضوع بررسی مشکلات کارگری خبر داد که در راستای مطالبه‌گری عدالت بوده است.

عامری در پاسخ به سوال مطرح شده درباره اینکه چرا مصداق‌های مطالبه‌گری در عمل و اجرا کم است نیز گفت: در دولت قبل شاهد پلمب دفاتر انجمن‌های اسلامی و ستاره‌دار شدن دانشجویان بودیم و امروزه نیز فضای دانشگاه خیلی همسو با فعالیت در راستای مطالبه عدالت و آزادی نیست و وقتی فضا به این شکل بسته می‌شود به طور حتم دانشجویان هم انگیزه و امید خود را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به انتقاد دبیر جامعه اسلامی دانشجویان درباره فعالیت‌های حزبی و سیاسی، به دو نامه انتقادی این تشکل به دولت دوازدهم درباره کابینه دولت اشاره کرد و یادآور شد: هیچ تشکلی در داخل دانشگاه به تندی ما انتقادی را به رئیس جمهور نداشته است.

عامری همچنین به بازنشر بیانیه نقد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به ویژه در رابطه با عملکرد شورای شهر همدان در انتخاب شهردار اشاره و تأکید کرد: با توجه به این دو نمونه، این اتهام فعالیت‌های حزبی را می‌توانیم از خودمان برداریم که نگاه ما به مسأله عدالت فراجناحی بوده و عدالتخواهی اصلاح‌طلب و اصولگر نمی‌شناسد.

این فعال دانشجویی درباره برنامه‌های مطالبه‌گری این تشکل دانشجویی در آینده نیز به برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه با شهردار جدید همدان در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی‌سینا در سخنان پایانی خود، یکی از علل تأخیر در کنار زدن استکبار جهانی را عوامل استکبار داخلی که همان افراد منفعت‌طلب بدون پاسخگویی به هیچ مرجع خاصی هستند را دانست.

 

* عدم شفافیت مصداق اتّم استکبار داخلی است

رضا مرادی، فعال دانشجویی و دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه این میزگرد، با اشاره به پیام رهبری در 6 آبان 81 تأکید کرد: عدالت سرآغاز تمامی مسائل در کشور است و مقام معظم رهبری مخاطب خود را برای مطالبه عدالت، دانشجویان قرار داده است.

وی با بیان اینکه وظایف جبش دانشجویی در عدالتخواهی به فراموشی سپرده شده است، یادآور شد: اصلی‌ترین مسأله در عدالتخواهی خارج کردن آن از مسائل حزبی و سیاسی است بدین معنا که در مطالبه عدالت نباید بین اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی باشد.

این فعال دانشجویی افزود: اشرافیگری مسئولان که همگی ما شاهد آن هستیم، در دو جریان سیاسی کشور دیده می‌شود اما عملکرد جنبش دانشجویی نسبت به این مسائل برخورد حزبی است.

مرادی در ادامه سخنانش با بیان اینکه عدالت باید نسبت به جنجال‌های سیاسی در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: برای نمونه در هفته اخیر یاوه‌گویی‌های ترامپ و از سویی دیگر کتک خوردن کارگران برای مطالبه حقوق خود را شاهد بودیم که در عمل به صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا خیلی توجه شد اما به موضوع کارگران اصلا پرداخته نشد یا برای حقوق‌های نجومی و پرونده کرسنت نیز شاهد آن بودیم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان مطالبه‌گری در موضوعاتی که نسبت به آن در فضای رسانه‌ای جنجال صورت نمی‌گیرد را مهم تلقی کرد و گفت: برای نمونه نظام آموزشی و دانشکده‌های پولی از جمله موضوعاتی است که جنبش دانشجویی می‌تواند پیگیر آن باشد.

وی با طرح مسأله عدالت شهری یادآور شد: برای نمونه ساختمان کمیته امداد استان با ساختمان مجلل در بالای شهر قرار دارد که حتی برخی مستضعفان پول ایاب و ذهاب آن را ندارند که نمونه اسراف و نداشتن اولویت است.

مرادی با انتقاد از ساخت تالار قرآن، این سوال را مطرح کرد که چقدر ساخت این مجموعه مورد نیاز و در اولویت بوده است در صورتی‌که در مناطق پایین شهر اولویت‌های مهمتری داشته‌ایم.

این فعال دانشجویی با انتقاد از سخنان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان معتدل درباره مصداق‌های عدالتخواهی، آن صحبت‌ها را حزبی و سیاسی دانست و فعالیت‌های این تشکل را بیشتر در حوزه‌های سیاسی و دولت عنوان کرد که نمونه‌ای از پیگیری مطالبات مردمی مانند فقر در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به نامه‌ها، درخواست‌ها و بیانیه‌های این تشکل در عدالتخواهی در حوزه‌های مدیریت شهری و دعوت استاندار به دانشگاه برای پاسخگویی به دانشجویان خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم ادعا کنیم که 100 درصد تکلیف خود را در عدالتخواهی انجام داده‌ایم اما تا جایی‌که توانسته‌ایم کارها را جلو برده‌ایم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه سخنانش با تأکید بر اهمیت شفافیت و گردش آزاد اطلاعات گفت: همانطور که آمریکا مصداق اتّم استکبار خارجی است، عدم شفافیت هم همین مصداق را دارد به طوریکه عدم شفافیت، عدم پاسخگویی را به همراه خواهد داشت و نتیجه عدم پاسخگویی هم متقابلا فساد خواهد بود.


وی در ادامه سخنانش اشاره‌ای به مطالبه‌گری‌های این تشکل درباره شفافیت در شورای شهر اشاره کرد و از پیگیری‌ها برای شفافیت مصوبات و روند تصویب آنان و شفافیت‌های مالی خبر داد.

این فعال دانشجویی با تأکید بر اینکه باید مطالبات جنبش دانشجویی به خواسته عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: برای نمونه در قاچاق ما شاهد هستیم که چند کیلو موادمخدر به سرعت در گمرکات کشف می‌شود اما طبق آمار یک سوم معاملات تجاری قاچاق است که نیازمند پیگیری مجموعه‌های دانشجویی برای شفافیت این مبادلات است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مسئولان باید در برابر عدالتخواهی و مطالبه‌گری مواجهه درست و بدون نگاه امنیتی داشته باشند، گفت: جنبش دانشجویی در آینده باید در عدالتخواهی محورهای مختلف را پیگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه باید مطالبه‌گری در سطوح مختلف مثل مسأله فلسطین در حوزه بین‌الملل باشد، تأکید کرد: سلسله جلسات «چنین شد» یه عنوان مطالبه‌گری از مسئولان ادامه خواهد یافت و اولویت در عدالت شهری برنامه‌ریزی شده است.