دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن بسیج دانشجویی استان همدان از برگزاری جلسه مشترک شورای تبیین مواضع بسیج با اعضای شورای اسلامی شهر همدان خبر داد و مطالبه شفافیت را مهمترین محور این جلسه عنوان کرد. 

حمیدرضا زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به نشست شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان همدان با اعضای شورای اسلامی شهر همدان در راستای مطالبه‌گری در حوزه مدیریت شهری گفت: در این نشست بر شفافیت و گردش آزاد اطلاعات در شهرداری و شورای شهر تأکید ویژه‌ای شد و فعالان دانشجویی مجموعه پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند. 

وی با بیان اینکه در این نشست مزایای وجود شفافیت در شهرداری و شورای شهر و کارکرد ضدفساد بودن آن مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های خود بر ضرورت دسترسی مردم به اطلاعات و شفافیت تأکید داشته‌اند و آن را نوعی جلوگیری از رانت اطلاعاتی و فساد دانسته‌اند.  

زارعی ادامه داد: کشورهایی که در زمینه مبارزه با فساد اداری فعال بوده‌اند، شورای شهر شیشه‌ای دارند که از جمله آنها می‌توان به شهرداری و شورای شهر لندن اشاره کرد. 

وی با تأکید بر اینکه شفافیت در شهرداری به این معناست که تمامی اطلاعات عمومی باید از طریق فضای مجازی قابل دسترسی باشد، خاطرنشان کرد: حق عموم مردم است که به طور آنلاین به اطلاعات مربوط به تغییر کاربری‌ها، قراردادهای عمومی و بودجه هزینه شده برای هر پروژه و مدت زمان اتمام آن آگاهی داشته باشند.  

این فعال دانشجویی افزود: شفافیت در شورای شهر نیز به این معناست که اطلاعات مصوبات شورا، آراء هر یک از اعضا به مصوبات و امور مالی مربوط به بودجه شورا از طریق سایت رسمی این نهاد برای مردم قابل دسترسی باشد. 

وی با اشاره به اینکه در این جلسه پیشنهاد راه‌اندازی سامانه گزارشگران تخلفات اداری در شهرداری همدان ارائه شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی این سامانه، حمایت از گزارشگران نیز یکی دیگر از نیازهاست که برای تسهیل رسیدگی به تخلفات اداری، وجود آن ضروری است.  

دیبر قرارگاه شهید احمدی‌روشن بسیج دانشجویی استان همدان در پایان یادآور شد: مهمترین مطالبه جنبش دانشجویی از مدیریت شهری شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است که سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین، مبنایی‌ترین و قابل اعتمادترین سازوکار برای مبارزه با فساد، افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، ارتقاء شایسته‌سالاری، مشارکت فعال و مؤثر مردمی، کاهش هزینه و زمان و در نتیجه افزایش کارآمدی و سرمایه‌ اجتماعی است.  

منبع: خبرگزاری ایسنا 
تاریخ انتشار: 9آبان96