قائم‌مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا اعلام کرد: با بررسی شاخص‌های حوزه گردش آزاد اطلاعات، شورای اسلامی شهر همدان فاصله زیادی با شورای شیشه‌ای مطلوب دارد.

فرامرز ابوطالبی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه پیشرفت در حکمرانی جز در مقابله با فساد محقق نمی‌شود، اظهار کرد: آن چیزی که در کشور ما در حال رخ دادن است، در خوش‌بینانه‌ترین حالت منجر به کشف فساد می‌شود و هزینه کشف این مفاسد هر چند که ضروری باشد، بسیار بیشتر از پیشگیری از  فساد است.

وی پیشگیری از ایجاد فساد را مقدم بر مبارزه با فساد دانست و تأکید کرد: یکی از راه های مبارزه با فساد آن هم در همه ابعاد، شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است.

این فعال دانشجویی افزود: مقصود از فساد تنها فساد اقتصادی نیست بلکه حیف کردن منابع عمومی، تصمیمات غیرکارشناسی و ... را هم دربرمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت از جنبه دیگر سبب می‌شود تا مسئولان خود را ملزم به پاسخگویی در برابر مردم بدانند، یادآور شد: با گردش آزاد اطلاعات رغبت مردم به مشارکت در مسائل کلان افزایش یافته و مسئولان مردم را ناظر بر کارهای خود می‌یابند و همین امر امکان خطا را تا حد زیادی از آنان سلب می‌کند.

ابوطالبی با بیان اینکه شورای شهر به عنوان یکی از مردمی‌ترین نهاد، باید شفاف باشد، خاطرنشان کرد: با وجود اهمیت این موضوع در شورای شهر همدان، شفافیت تنها در مورد انتشار مصوبات شورا و امکان حضور مردم و خبرنگاران در جلسات آن هم بعد از مدت‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای تبدیل شدن شورای شهر به شورای شیشه‌ای نیاز به انتشار عمومی خلاصه مکتوبات جلسات، مشروح مذاکرات، حضور و غیاب، اعلام آراء، برنامه جلسات، امکان حضور مردم، مستندات شورا و شفافیت مالی است.

قائم‌مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه شعار شورای پنجم شهر همدان، شورای شیشه‌ای اعلام شده است، گفت: با بررسی شاخص‌های حوزه گردش آزاد اطلاعات مشخص می‌شود شورای شهر همدان فاصله زیادی با شورای شیشه‌ای مطلوب دارد.

وی با بیان اینکه شفافیت اطلاعات به شورای شهر خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: عملکرد نمایندگان مجلس استان نیز غیرشفاف است و با وجود دعوت تشکل‌های دانشجویی نمایندگان استان حاضر به شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاب خود و منابع تأمین آن نشدند.

وی در پایان تأکید کرد: این تشکل دانشجویی متقابلا برنامه‌های متعددی برای مطالبه شفافیت از مسئولان استانی دارد و مطالبه‌گری در این حوزه تمامی نهادهای استان را دربرمی‌گیرد.