جمعی از تشکل‌های دانشجویی همدان از داوطلبان انتخابات مجلس در استان خواستند به حرکت «مرامنامه شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی» بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جمعی از تشکل‌های دانشجویی همدان با عنوان «ستاد دانشجویی شفافیت همدان» به منظور ارتقای عملکرد مجلس شورای اسلامی و نیز فرآیندهای ناظر ضمن حمایت از حرکت ملی «شفاف‌سازی داوطلبانه» از داوطلبان انتخابات مجلس در استان خواستند به حرکت «مرامنامه شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی» بپیوندند.

در این بیانیه می‎خوانیم: «مجلس شورای اسلامی تبلور مردم‌سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مهم‌ترین رکن قانون‌گذاری در این نظام مقدس است».

مردم از طریق شرکت در انتخابات و در چارچوب قوانین کشور، نمایندگانی را از سوی خود انتخاب کرده و روانه مجلس می‌کنند».


در بخش دیگری از بیانیه آمده است «در ازای حقوقی که قانون برای نمایندگان قائل شده است، حقوقی برای مردم ایجاد می‌شود و آن حقوق این است که بتوانند به خوبی بر نمایندگان خود نظارت کنند، مسیرهای سهل‌الوصول و کارآمدی برای ارائه مشکلات و نظرات خود به نمایندگان در اختیار داشته باشند، به خوبی بتوانند نمایندگان را در قبال وعده‌ها و تعهدات زمان انتخابات مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار داده و در نهایت بتوانند نسبت به نمایندگان به ارزیابی جامعی دست یافته و در انتخابات دوره بعد پیرامون ایشان و یا افراد جایگزین‌شان تصمیم هوشیارانه‌ای بگیرند».


در ادامه آمده است: «به دلیل اهمیت فراوان مجلس شورای اسلامی و جایگاه نمایندگی مردم، ارتقای عملکرد مجلس و نیز فرآیندهای ناظر به آن از ضرورت‌های همیشگی به شمار می‌رود».


این بیانیه می‎افزاید: «ما تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های همدان ضمن اعلام حمایت از حرکت ملی شفافیت داوطلبانه، به نمایندگی از مردم شریف همدان و فامنین از تمام نامزدهای ولایتمدار و انقلابی انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابی همدان و فامنین خواستاریم از طریق انجام اقداماتی کاملاً داوطلبانه، به حرکت «مرامنامه شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی» بپیوندند».


این بیانیه اضافه می‎کند: حرکت «شفافیت داوطلبانه نامزدهای انتخاباتی مجلس» از نظر هدف، غایت امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت نسبت به ارائه اطلاعات حق مردم، با اولویت نامزدهای انتخابات و از نظر راهبرد، ایده‌ای مبتنی بر «شفافیت داوطلبانه» را در پیش گرفته است. این حرکت، یک اقدام در چارچوب قانون اساسی و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، فراحزبی و فراگروهی است و در مسیر خود هرگز دغدغه‌های محدود و کوتاه‌مدت جناحی را دنبال نمی‌کند.

در ادامه می‎خوانیم: «مرامنامه شفافیت و صداقت نامزدهای انتخاباتی مجلس، حاوی اساسی‌ترین مؤلفه‌هایی است که در حرکت شفافیت داوطلبانه توسط نامزدهای داوطلب اعلام می‌شود؛ محورهای شفافیت و تعهد داوطلبانه دو دسته است که اولاً، محورهای شفافیت داوطلبانه (پیش از انتخابات) که با تعهد به آنها نامزدها باید اطلاعات مرتبط را پیش از انتخابات به مردم اعلام عمومی کنند و ثانیاً محورهای تعهد داوطلبانه (در صورت برگزیده شدن در انتخابات) با محورهایی فرد صرفاً در صورت انتخاب در جایگاه خطیر نمایندگی مجلس موظف به ارائه آن اطلاعات خواهد بود».


در بخش دیگری آمده است: «تأکید می‌شود این بیانیه، تنها به عنوان اعلام عمومی این طرح است و جزئیات و نحوه اجرای این طرح که شامل نامه‌نگاری با تمام چهره‌های سیاسی به خصوص نامزدهای انتخابات حوزه همدان و فامنین است؛ ان‌شاءالله در اوایل بهمن ماه سال جاری اعلام خواهد شد».


تشکل‌های امضاکننده بیانیه:

- قرارگاه شهید زین‌الدین بسیج دانشجویی استان همدان

- بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا

- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان

- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان

-بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان

- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان (شهید مقصودی)

- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا

- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا

- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان         

- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همدان


منبع: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: 23دی94